Topsport en media omarmen #PlayUnified

overzicht.jpg

Door Q&A | Communicatie, oktober 2018

#PlayUnified van Special Olympics: meer ontmoetingen tussen sporters met en zonder verstandelijke beperking!

Het vergt moed om de bekendste Nederlandse Olympische schaatser Ireen Wust uit te dagen voor een challenge op het ijs. Maar Maartje (33) uit Borne doet dat. En met succes! Want Ireen neemt live in de uitzending van Radio 2 (Staat van Stasse) de uitdaging aan van deze Special Olympics schaatskampioene (57 medailles) (https://www.youtube.com/watch?v=v2mPWxwFjfg). Zwemster Maud (14) uit Raalte heeft als idool Femke Heemskerk. De ontwapende uitstraling van Maud zorgt voor massale persomarming. Ze haalt aan het begin van de campagne de voorpagina van Telegraaf en staat in het AD. In WNL Goede Morgen Nederland ontmoet ze niet alleen Femke Heemskerk, maar die accepteert in de uitzending ook haar challenge (https://www.youtube.com/watch?v=fq0KBj0QYJg). Turnkampioen Erik (31 en meer dan 50 medailles) droomt van een ontmoeting met zijn held Epke Zonderland, die na een paar dagen aarzeling live bij Omroep Max Hallo Nederland heel sportief toch de challenge aangaat (https://www.youtube.com/watch?v=NXb5_QcnaqM).

Massale omarming #PlayUnified door media
Hoe creëer je meer ontmoetingen tussen bijzondere sporters (met een verstandelijke beperking) en de gewone sporters? Dat was de vraag van het 50-jarige Special Olympics in hun jubileumjaar aan Q&A | Communications. Internationaal moest de campagne aansluiten op #PlayUnified, de overkoepelende hashtag van activiteiten en campagnes. Het Belgische bureau LDV Unified had vorig jaar daar het idee van de challenges bedacht. Sporters met een beperking dagen hun topsporter uit. We hebben dat basisidee overgenomen maar verder uitgebouwd en aangepast aan Nederland.

14 absolute topsporters als Ireen, Sjinkie, Suzanne, Femke, Joost, Epke, Kjeld, Tess, Anna, Laura, Niek, Maartje, Arjen en Marit accepteerden in de eerste campagneweek hun challenge! En vaak gebeurde dat live in een radio of TV-uitzending.

De Nederlandse topsport heeft daarmee de #PlayUnified-campagne van Special Olympics massaal omarmt. Dat is niet alleen heel sportief maar ook hartverwarmend.

Wat is het idee achter #PlayUnified?
Het idee van #PlayUnified is even ambitieus als eenvoudig. Het brengt sporters met en zonder verstandelijke beperking letterlijk meer met elkaar in contact. Het gaat niet om het winnen maar om het samen sporten. Deze campagne is bedoeld om de Nederlandse sporters en sportclubs daarover te informeren en meer tot elkaar te brengen.

Hoe werkt de campagne?
#PlayUnified is een omvangrijke landelijke social media campagne. Waarin sporters met een verstandelijke beperking hun grootste sportidool in een uitdagende video of foto (fotograaf is oud-schaatser Christijn Groeneveld) uitnodigen voor een echt duel. Het betreft de absolute top van de Nederlandse sportwereld. Die topsporters hebben ook via (social) media moeten reageren op de challenge en deze al dan niet accepteren. De komende weken zullen de challenges/ontmoetingen gaan echt plaatsvinden, waarvan dan weer (social) media berichten zullen worden gemaakt en er opnieuw aandacht voor de campagne wordt gevraagd.

Opdrachtgever Campagne #PlayUnified: Special Olympics
Financier Campagne #PlayUnified: Rabobank Foundation
Challenge idee: LDV United
Doorvertaling, productie en uitvoering: Q&A | Communicatie

Met dank aan:
- Mediareverse
- Webbers Agency
- De Persgroep
- De Telegraaf
- WNL
- Omroep Max
- Jean Mineur Mediavison
- Validators
- Voicebooking.com
- Thialf
- Nationaal Zwemcentrum de Tongelreep Eindhoven
- TIG Sports
- Sportpark Parkzicht (UDI’19)
- Sportcentrum Breda
- GV AGIOS Vaassen
- Stichting Plons Rotterdam
- KSV Handbal Heerhugowaard
- Zwembad Tijenraan Raalte
- Almeerse Hockey Club
- De Amsterdamse Golf Club

Previous
Previous

Aanvallend, Angstaanjagend & Afleidend

Next
Next

Waarom verzekeraars opeens de duurzame revolutie verkondigen?