#PlayUnified: voor een inclusieve (sport)wereld!

Q: Hoe creëer je meer onderlinge waardering en begrip tussen mensen met en zonder verstandelijke beperking? 

A: Door onderlinge ontmoetingen en samen sporten! 

Voor Special Olympics - #PlayUnified campagne

overzicht.jpg
 

14 bijzondere sporters dagen 14 Nederlandse topsporters uit! Met die insteek startte #PlayUnified begin oktober, een initiatief van Special Olympics Nederland. Als Q&A | Communicatie mogen wij die campagne, naar een voorbeeld uit België, opnieuw vormgeven en helemaal produceren en begeleiden. 

Het idee van #PlayUnified is even eenvoudig als ambitieus. Het brengt sporters met en zonder verstandelijke beperking letterlijk dicht bij elkaar. Door samen te sporten, kun je samen een positieve sportervaring delen. Het gaat niet om het winnen, maar om het samen sporten, omdat je altijd van elkaar kunt leren. In Nederland is het voor mensen met een verstandelijke beperking mogelijk om onder geode omstandigheden te sporten. Dat is goed nieuws en daarmee loopt ons land voorop in de wereld. Desondanks sporten sporters met een verstandelijke beperking vaak afgezonderd: op een aparte avond op een apart veld. Dat is een gemiste kans, in een wereld die verhardt en polariseert ontstaat uiteindelijk een afkerende en onbegripvolle samenleving. #PlayUnified is een middel om dat tegen te gaan: bekend maakt bemind! 

Om aandacht te vragen voor #PlayUnified en het idee bij een breed publiek te lanceren, daagden de Special sporters via social media 14 topsporters, hun persoonlijke helden, uit voor een ‘challenge’. Na strak geregisseerde kick-off van #PlayUnified in oktober 2018, accepteerden 14 absolute topsporters als Ireen, Sjinkie, Suzanne, Femke, Joost, Epke, Kjeld, Tess, Anna, Laura, Niek, Maartje, Arjen en Marit hun ‘challenge’. Inmiddels zijn we halverwege de campagne en zijn de campagneresultaten indrukwekkend en boven verwachting. In de Tweede Kamer wordt zelfs gesproken om #PlayUnified op te nemen in het beleid van de Minister. 

De challenge
Het eerste succes van de campagne werd al in de eerste week behaald, de meeste challenges werden live in een TV- of radio-uitzending geaccepteerd. Aan de hand van de drukke trainingsagenda van de topsporters werd gezocht naar een gepast moment om de challenge uit te voeren. En vaak is dat gebeurt op een groot en druk bezocht podium zoals in Thialf, in de Ziggo Dome of tijdens ABN*AMRO tennis toernooi in Ahoy. 

De Play Unified Initiatieven
Dat de campagne echt aanspreekt blijkt uit de on-geregisseerde initiatieven die via Social Media zelfstandig worden opgepakt. De dames van het Nederlands Handbal team trainde voorafgaand aan hun uitzwaaiwedstrijd tegen Angola voor het EK met 100 G-handballers. Korfbalster van het Nederlands team Marjolijn Kroon daagde de Special Olympics-korfballers uit. Special Olympics-basketballer Arvin Slag werd uitgedaagd door basketbalteam BVG. 

Sportvereniging 'Super Cool’ uit Almere organiseerde zelfs een hele #PlayUnified middag. Waar sporters met en zonder beperkin maar ook de wethouder Sport en oud-schaatster Annemarie Thomas meededen. Ex-rolstoeltennister Esther Vergeer heeft  Special Olympics-tennister Imra uitgenodigd om samen met haar collega-sporters te tennisten tijdens het ABN Amro tennistoernooi in Ahoy.  

Uiteindelijk is #PlayUnified een middel om tot het hogere doel te komen: een inclusieve (sport)maatschappij. Waarbij sporters met en zonder verstandelijke beperking het hele jaar samen kunnen sporten. Het is niet zo ingewikkeld: wie kun jijzelf uitnodigen voor een sporttraining? Sporters met een verstandelijke beperking zijn in staat harten te openen en (sport)plezier te vergroten: dat wil jij toch zeker ook?!