Ontdek samen #OnsEchteGoud

Q: Hoe bereik je nieuwe groepen die nooit in musea komen? 
A: Met confronterende, concrete, contactcommunicatie!

Voor Museumvereniging – Nationale Museumweek 2014 t/m 2019

museumweek-520x300.jpg
 

Van de Nationale Museumweek tot de jaarlijkse branchetrends Museumcijfers en van het Museumcongres tot de Museumkidsweek. In de afgelopen vijf jaar mochten we voor de Museumvereniging projecten in allerlei soorten en maten communicatief begeleiden. Waarbij alle verschillende doelgroepen worden betrokken: ruim 400 musea met 40.000 medewerkers, ruim 1,3 miljoen Museumkaarthouders en ruim 31 miljoen museumbezoekers per jaar! 

Al deze projecten, campagnes en uitingen moeten de visie en corebusiness verder brengen: hoe verstevigen we de binding van alle Nederlanders met de museale collecties in ons land? De Nationale Museumweek 2018 is daar een succesvol voorbeeld van, waarbij we vooral de ‘niet-museumbezoeker’ proberen te bereiken!

Nationale Museumweek 2018
Honderdduizenden Nederlanders zijn gedurende de afgelopen Nationale Museumweek geconfronteerd en verrast met museale pronktukken. De helft van alle Nederlanders bezoekt zelden of nooit een museum. Hoe bereik je en verbind je juist dit publiek met museale collecties die van ons allemaal zijn? Dat was de centrale vraag van deze editie.

Dat doe je bijvoorbeeld door optredens van bekende hiphopartiesten in musea, grote gouden replica’s van museale pronkstukken in openbare ruimten te zetten en door pop-up-musea op scholen door scholieren zelf te laten samenstellen. Maar vooral door een centrale campagne te vormen met de medewerking van duizenden museummedewerkers en vrijwilligers. Altijd vanuit dezelfde strenge en dicterende opdracht: Zoveel mogelijk Nederlanders bereiken en binden door te verrassen, te inspireren of te confronteren met een enorme culturele rijkdom, met ons échte goud.

Tijdens de vijfde Nationale Museumweek, die dit jaar plaats vindt van 8 t/m 14 april, staat heel Nederland weer in het teken van een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is. Ruim 400 musea hebben daarom de afgelopen Museumweek - binnen en buiten hun deuren - vele honderden activiteiten georganiseerd om nieuwe groepen aan te spreken met hun meest aansprekende pronkstukken; met #OnsEchteGoud.

Hoofddoel van de Nationale Museumweek is om nieuw publiek te verbinden met museale collecties. Die collecties zijn immers van ons allemaal, we zijn allemaal voor een deel eigenaar van #OnsEchteGoud. Om dat publiek te verrassen en te confronteren met die pronkstukken, moet je hen in hun eigen omgeving weten te raken. 

collage_Museumweek.jpg

Ruim 400 musea verbinden een nieuw publiek tijdens vijfde editie Nationale Museumweek

MuseumkaartMatch-Avonden voor bestaande kaarthouders
Ruim 3.000 Museumkaarthouders hebben elkaar de afgelopen Nationale Museumweek gevonden op basis van hun overeenkomstige museale interesses en gingen tijdens deze week samen musea bezoeken. Speciaal voor deze Nationale Museumweek openen 43 musea door het hele land hun deuren en organiseerden ze passende activiteiten.

Nieuw publiek verbinden is het hoofddoel van de Nationale Museumweek, maar je moet altijd je trouwe fans, je vaste ambassadeurs betrekken. Daarom kregen zij de kans om in meer dan 40 musea aan het succesvolle MuseumkaartMatch deel te nemen.

Media-aandacht
De media-inspanningen waren wederom gefocust op het bereiken van nieuw publiek. Zo waren er items in bijvoorbeeld RTL Late NightSBS Hart van NederlandRTL Koffietijd en zelfs Piets Weer. Maar ook de trouwe museumfans werden bediend met Man en Kunst op NPO2. In samenwerking met De Telegraaf werd een speciale Mini-Vrouw gelanceerd: een informatieve Museumweekbijlage met een knipoog. SublimeFM heeft met dagelijkse updates, video’s en live-registraties volop aandacht besteed aan de Nationale Museumweek. Door samenwerkingen (print, radio, online, social) met oa. VICEMETRO en NPO 3FM is verbinding gezocht met een jongere doelgroep. Ook op social media was #OnsEchteGoud volop zichtbaar! Door speciale targetting kreeg iedere doelgroep relevante content te zien. Dit nog allemaal naast de ingekochte commercials (TV, radio & online) én de vele overige free publicity.

Communicatie met de musea
Doordat de Museumweek een landelijke campagne is, met ruim 400 deelnemende musea, is communicatie met de achterban van doorslaggevend belang. Met wekelijkse updates en via een het ledenplatform (Museumcontact.nl) was alle informatie op ieder moment beschikbaar en het campagneteam bereikbaar. Op het vernieuwde nationalemuseumweek.nl konden musea dit jaar voor het eerst zelf informatie toevoegen en aanpassen. Natuurlijk is zo’n campagnewebsite nooit volmaakt, maar het is een stap in de goede richting qua gebruikersvriendelijkheid voor de afzender (musea) en de gebruiker (publiek). 

Door al deze facetten heeft de Nationale Museumweek honderdduizenden Nederlanders bereikt en de museale collecties, ons échte goud, nog eens extra in de schijnwerpers gezet. Een campagne die heel Nederland heeft bereikt met speciale programmering, activiteiten én media-aandacht. Waar nogmaals is gebleken hoe belangrijk een kristalheldere visie is. Niet alleen voor bedrijven en andere organisaties maar ook voor grote campagnes als de Nationale Museumweek. Een effectmeting, door een onafhankelijk onderzoeksbureau, moet aantonen of de campagne ook daadwerkelijk die honderdduizenden Nederlanders heeft verbonden aan de Nederlandse musea!