Nationale Museumweek

 
collage_Museumweek.jpg

Van de Nationale Museumweek tot de jaarlijkse branchetrends Museumcijfers en van het Museumcongres tot de Museumkidsweek. In de afgelopen vijf jaar mochten we voor de Museumvereniging projecten in allerlei soorten en maten communicatief begeleiden. Waarbij alle verschillende doelgroepen worden betrokken: ruim 400 musea met 40.000 medewerkers, ruim 1,3 miljoen Museumkaarthouders en ruim 31 miljoen museumbezoekers per jaar! 

Al deze projecten, campagnes en uitingen moeten de visie en corebusiness verder brengen: hoe verstevigen we de binding van alle Nederlanders met de museale collecties in ons land? De Nationale Museumweek 2018 is daar een succesvol voorbeeld van, waarbij we vooral de ‘niet-museumbezoeker’ proberen te bereiken!

Nationale Museumweek 2018
Honderdduizenden Nederlanders zijn gedurende de afgelopen Nationale Museumweek geconfronteerd en verrast met museale pronktukken. De helft van alle Nederlanders bezoekt zelden of nooit een museum. Hoe bereik je en verbind je juist dit publiek met museale collecties die van ons allemaal zijn? Dat was de centrale vraag van deze editie.

Dat doe je bijvoorbeeld door optredens van bekende hiphopartiesten in musea, grote gouden replica’s van museale pronkstukken in openbare ruimten te zetten en door pop-up-musea op scholen door scholieren zelf te laten samenstellen. Maar vooral door een centrale campagne te vormen met de medewerking van duizenden museummedewerkers en vrijwilligers. Altijd vanuit dezelfde strenge en dicterende opdracht: Zoveel mogelijk Nederlanders bereiken en binden door te verrassen, te inspireren of te confronteren met een enorme culturele rijkdom, met ons échte goud.

Tijdens de vijfde Nationale Museumweek, die dit jaar plaats vindt van 8 t/m 14 april, staat heel Nederland weer in het teken van een enorm cultureel kapitaal dat van ons allemaal is. Ruim 400 musea hebben daarom de afgelopen Museumweek - binnen en buiten hun deuren - vele honderden activiteiten georganiseerd om nieuwe groepen aan te spreken met hun meest aansprekende pronkstukken; met #OnsEchteGoud.

Hoofddoel van de Nationale Museumweek is om nieuw publiek te verbinden met museale collecties. Die collecties zijn immers van ons allemaal, we zijn allemaal voor een deel eigenaar van #OnsEchteGoud. Om dat publiek te verrassen en te confronteren met die pronkstukken, moet je hen in hun eigen omgeving weten te raken.