Hoe win je verkiezingen?

Unknown-2.jpeg

Q&A goes USA!

Het is de campagne der campagnes. En dit jaar misschien wel spraakmakender dan ooit: de Amerikaanse verkiezingsstrijd. Duurder en heftiger dan waar ook ter wereld. Voor iedere communicatiestrateeg een interessante showcase van nieuwe strategieën, tests en instrumenten. Want hoe ziet de machtsstrijd om het Witte Huis er uit? Vanaf morgen duiken Q&A | Communicatie & BKB in die campagnewereld en gaan we mee op “campaigntrail” van de democraten in het laatste weekend waarin men zich kan registreren om te kunnen stemmen.

Op de campagneroute gaan we veel verschillende mensen ontmoeten en plaatsen zien. We starten in Washington DC en reizen door naar North Carolina. We gaan langs bij het Center for American Progress (CAP), een gerenommeerd campagnebureau in Amerika. Het is geen geheim dat de Nederlandse campagnestrategieën worden afgekeken van de Amerikanen. Hoe krijg je grip op de boodschap en op de middelen? Hoe test je de effectiviteit? Hoe weet je hoe je de kiezer moet aanspreken in een tijd waarin de middelen elkaar in onhoudbaar tempo opvolgen. Daarom gaan we daar de nieuwste tactieken en strategieën bekijken. Ook staat er een ontmoeting met Jim Messina op de agenda. Hij was dé campagnemanager van Obama tijdens zijn herverkiezing in 2012. Wat zijn zijn lessen en hoe kijkt hij naar de huidige campagnes? En bij de NRA, dé wapenlobbyclub in Amerika, gaan we in gesprek over de effecten van deze discutabele lobby.

Ook gaan we letterlijk de straat op. Langs huizen om kiezers ervan te overtuigen dat ze zich moeten inschrijven om überhaupt te mogen stemmen. In Amerika is die extra stap voor veel kiezers de reden om hun stem niet te gebruiken. En juist op dit moment, waarop de tegenstelling tussen de twee kandidaten groter is dan ooit, is het belang om te gaan stemmen misschien wel net zo groot.

Want dat is wellicht het interessantste aspect aan deze reis: hoe kijkt de gemiddelde Amerikaan naar deze verkiezingsstrijd. Waarin twee, historisch impopulaire, kandidaten strijden om de machtigste positie ter wereld. Maakt de gewone Amerikaan zich druk om de perceptie van de rest van de wereld? Niet alleen in Amerika is de harde tegenstelling tussen kandidaten aan de orde. Ook in Nederland is de verruwing van het debat/campagnes vaker nieuws dan de inhoud zelf. Daarom gaan wij bekijken hoe ze daar in Amerika mee omgaan, wat zijn de strategieën, wat is het toekomstperspectief? En nogmaals: hoe ervaart de kiezer deze (in onze ogen) ridicule strijd? De komende dagen krijgen we daar hopelijk antwoord op. Dan hebben we meteen een idee hoe het hier volgend jaar maart zou moeten verlopen.