Chris Janssen unaniem gekozen tot CommunicatieTalent 2015

Vanwege de effectieve social media aanpak is Chris Janssen verkozen tot CommunicatieTalent van 2015. De jury was unaniem lovend over hem: “Veel lef, oplossingsgericht, onbevangen, geloofwaardig en een presentatie met enig gevoel voor dramatiek”. Zo is hij erin geslaagd een nieuwe generatie aan SAIL te verbinden. In deze opinie beschrijft hij het belang en de lessen van de social media strategie van SAIL Amsterdam 2015.
 

Social Media is de realtime thermometer van een event
Van Nice-to-Have naar Have-to-Have! 

Wordt het niet hoog tijd om social media een nog prominentere plek te geven in de organisatie? De tijd van social ontkenning is definitief voorbij. Toch zijn er nog steeds CEO’s en vooral CFO’s die de impact negeren of bagatelliseren. Aan de hand van Nederlands grootste social media evenement, SAIL Amsterdam 2015, daarom nog één keer het bewezen belang van een gedegen, impactvol en onmisbaar social beleid.  

SAIL Amsterdam 2015 had een heldere doelstelling: het moest de grootste Social Media SAIL ooit worden. Heel Nederland moest worden geïnformeerd en geënthousiasmeerd via social media. En in de laatste weken voorafgaand moesten alle Nederlanders aangezet worden om SAIL te bezoeken. Maar hoe doe je dat als je, zoals SAIL, een klein budget hebt en met een klein team werkt?  

Zichtbaar zijn  
Continue zichtbaarheid op alle social media-kanalen is daarvoor cruciaal, waarbij je vanuit discipline en brede interesse altijd aanwezig bent. Waardoor gebruikers van social media altijd weten dat je er bent. Je onderdeel gaat uitmaken van hun leven. En je daar vanuit de visie zo vaak als mogelijk, maar relevant, op kunt inspelen.  

In het geval van SAIL; het aanspreken van nieuwe, jongere doelgroepen. En dus ga je op zoek naar onorthodoxe manieren om die jongeren te bereiken. Met snel, uitdagend en ongecensureerd nieuws. In een stijl die wel eens botst met de risicomijdende maritieme traditie van SAIL. Maar het hogere doel, de grootste Social Media SAIL óóit worden, dicteert om strenge keuzes te maken. Volledig vertrouwen en mandaat van een directie/bestuur is dan nodig.  

Nieuwe groepen bereiken waar ze al zijn  
Twitter, Facebook, Instagram en Youtube zijn onmisbare kanalen. Moderne middelen als Snapchat, SnappyTV, Beacons, Ubideo en Periscope zijn daarnaast vol ingezet om jonge en moderne groepen te bereiken. Alle kanalen werden verenigd op de interactieve website en app. Iedereen, van Groningen tot Maastricht kon daardoor live deelgenoot worden van SAIL. Intensieve samenwerking met Twitter Nederland en Snapchat creëerden een miljoenenpubliek. Met als bijkomend gevolg dat op zondag ook wereldwijd meer dan 200-miljoen (!) Snapchat-gebruikers SAIL Amsterdam konden beleven.  

Elke foto, elk verhaal, elk nieuwsfeit moet door de eigen organisatie worden verteld en verspreid. De motor van een social media-beweging ben je namelijk altijd zelf. En dus heb je contentleveranciers nodig. Vloggers, bloggers, fotografen, editors en redacteuren. Via social media vroegen we bewezen talent zich aan te melden als vrijwilliger. De respons was overweldigend! Tijdens SAIL was dit de grootste redactie van Nederland met 75 enthousiastelingen. Het eigen team bracht de verhalen als eerste. En werd zo ook leidend voor traditionele media. Een simpele tweet over onze controleboot leidde tot verzoeken van zowel de NOS-journaal als RTL-nieuws om te komen draaien. Een eerder traditioneel persbericht had tot nul respons geleid.

Relevante en spectaculaire content  
Een eigen herkenbare, fysieke plek op het SAIL-terrein was nodig om alle social media activiteiten zichtbaar te maken en met kracht aan te jagen. De varende “Social Media Boot” was als spin off van “Het Glazen Huis” snel bedacht. Speciale SAIL-ambassadeurs, social media captains, ons eigen redactieteam en medewerkers van sponsor KPN vormden het dagelijks hart van SAIL Social Media. Jonge en aansprekende ambassadeurs spraken nieuwe werelden aan. Door SAIL-challenges te laten uitvoeren werd de relatie relevant. Zo moest vlogger Enzo Knol, zijn persoonlijke SAIL-vlag uit een hoge mast halen. Door zijn hoogtevrees gaf dat niet alleen spectaculaire beelden maar ook het bijna niet te bevatten bereik van 2 miljoen volgers op social media! 

Militaire precisie  
Social media maakt je event heel zichtbaar en dus ook ontzettend kwetsbaar. Vanuit het publiciteitscentrum werd daarom alles met militaire precisie in de gaten gehouden. Hoe is de publieksstemming, wat zijn de kritiekpunten, deugen de eigen berichten? Slechts één keer is er achteraf ingegrepen, toen de koninklijke familie in de privésfeer en dus tegen de afspraken in, was gefilmd. Voor échte calamiteiten hadden we scenario’s gemaakt. Van positief enthousiast, naar feitelijk neutraal naar absolute radiostilte. Zoals we geleerd hadden van de verschrikking met de MH17, wisten we dat dit een harde maar noodzakelijke aanpak was. En voerden we die ook in de praktijk zo uit.  

Onmisbaar  
Social media gaat dus veel verder dan alleen de “feestfactor”. Van “Nice-to-Have” naar “Have-to-Have!“ Zonder adequate webcare is een evenement als SAIL niet meer tot een succes te maken. Ook niet meer te monitoren. Social media wordt leidend in de hele operatie. Het webcareteam is namelijk vrijwel continu sneller op de hoogte van de hickups op het terrein dan de medewerkers op de locaties zelf. Het is de onmisbare realtime thermometer van een event. De rol van het communicatieteam wordt daardoor ook anders. Communiceert niet alleen, maar signaleert, controleert en acteert. Webcaremedewerkers zijn écht de ogen en oren van je evenement. Dat SAIL een succes zou worden, wist het webcareteam al lang. 99% van alle posts op social media waren positief. Dan heb je eigenlijk geen evaluatie meer nodig.  

Niemand mag in 2016 het belang van social media nog onderschatten. En ook niet de aandacht en het werk die het vergt. Visualiseer het bereik eens in aantallen voetbalstadions. Niet alleen als het gaat om grote evenementen als SAIL, maar ook bij kleinere events kun je met goede content nog vaak een aantal stadions vol krijgen op social media. Daar kunnen geen duurbetaalde marketingcampagnes tegenop. Social media hoort qua belang echt bovenaan ieder(e) communicatieplan/-mix/-matrix te staan. Vanuit de visie, met ijzeren discipline en met altijd relevante inhoud is SAIL Amsterdam 2015 niet alleen de grootste Social Media SAIL ooit geworden, maar zelfs groter dan alle andere social events van Nederland in 2015 bij elkaar opgeteld!

IMG_1116.JPG