Sponsorloos gokfantijdperk

foto 2.JPG

Hoe gek kan het lopen? Behangen met de meeste schaatsmedailles ooit, waren Ireen, Sven en Koen heel lang (en eigenlijk nog steeds) op zoek naar een grote sponsor. Landskampioen Ajax, vraagt Aegon een half jaar langer aan te blijven als hoofdsponsor, omdat er nog geen nieuwe is gevonden. Hoe onvoorstelbaar is dat? McLaren begint het nieuwe seizoen in de Formule 1 zonder titelsponsor. Ongekend toch! De vanzelfsprekende aantrekkingskracht van sportsponsoring, lijkt zo vanzelfsprekend niet meer. Wat is er aan de hand en wat is het antwoord?

Het traditionele sponsormodel werkt in deze tijden blijkbaar minder goed dan voorheen. De kritische en veel beter geïnformeerde consument applaudisseert niet automatisch meer. En andere, meer gerichte en min- der risicovolle communicatie- middelen, zoals games en apps, vechten in de directiekamers om voorrang. de lager wordende subsidies van de overheden bij op en het onvoorstelbare wordt steeds voorstelbaarder. Ontving de sport (NOC*NSF) in 2011 en 2012 nog jaarlijks bijna 60 miljoen euro van de Lotto. Vorig jaar liep dat sponsorbedrag voelbaar terug tot net onder de 44 miljoen. Een fusie tussen de Lotto en de Staatsloterij lijkt onontkoombaar om nog verdere neergang tegen te gaan. De strategische samenwerkingsgesprekken worden daarover nu gevoerd. Maar of de jaarlijkse bijdrage aan de Nederlandse sport daardoor weer hoger wordt, blijft zeer de vraag. De nieuwe wet op de kansspelen en het openstellen van de Nederlandse kansspelmarkt voor buitenlandse online kansspelaanbieders in 2015 zal voorspelbaar een negatieve impact hebben op de inkomsten voor de sport. Die buitenlandse aanbieders, alleen in Nederland, verplichten tot eenzelfde sponsorafdracht als de Lotto, is in een open wereldmarkt (World-Wi- de-Web!) niet alleen onwenselijk maar praktisch vrijwel onhaalbaar. Het is defensieve behoudzucht, en die is nooit bestendig. 

Er zullen steeds meer illegale freeriders komen, die ook steeds professioneler en aantrekkelijker worden voor de Nederlandse gokker. Ga dus uit van je eigen unieke kracht! Als sporter, als bond! Stop het conservatisme, stop de armzalige bedeltocht langs de directiekamers. Stop die energie liever in nieuwe verdienmodellen. In fanbasesponsoring! In sportgaming! In eigen gokspellen! In Apps! In livestreaming! In echt en betaald contact! Activeer de massa! Maak het blijvend enthousiaste en betrokken sportpubliek tot kern van de nieuwe sponsorpropositie. En ik voorspel je dat dan ook weer de traditionele sponsoren in de rij staan! Niet voor een extra logo, maar voor toegang tot die unieke fanbase!